MİMARİDE ORANTI VE ÖLÇEK

ORANTI

Zihin örüntülerde matematiksel ve geometrik  orantılar bulmaya çalışır. Eskiler tüm doğanın soyut evrensel yasalar tarafından yöneltildiğine inanıyorlardı. Vitruvus, irrasyonel sayılı geometrk figürlern nasıl oluştuğunu da betimlemştr. Tanımların hepsi kareyle başlar. Örneğin kare uç uca konularak bir dikdörtgenin diyagonal ölçülür ve bu uzun kenarlar boyunca döndürülürse kenarları 2.2361'e 1 orantı ilişkisine sahip bir kök5 dikdörtgen oluşabilir.Bir çok orta çağ kilisesi planı üstünde bu orantı sistem görülür. Yunan mimarlığı tasarımıyla en çok ilişkilendiren orantı sistemi Altın Oran denilen sistemdir. Orantının kusursuz olması gerektiğine inanılıyordu. Küçük parçanın büyük parçaya oranı eşit olmalıdır. Orta çağ matematkçisi Leonardo Fbonacci tarafından betimlenen sayı dizisinde şaşırtıcı bir uygunluk görülür. Bu sayı dizisindeki oranı şöyledir, sayı 1'le başlar 1 kendisiyle toplanıp yazıldıktan sonra sonraki sayın kendisinden iki önceki sayıların toplanmasıyla oluşur: 1 1 2 3 5 8 13 21....Sayılar ne kadar büyürse altın orana o kadar yaklaşır. Le Corbusser Fbonacci sayı dizisine dayanan modular orantı sistemini geliştirdi ve bunu mimar eserlerinde kullandı.

                             mimariDE ORANTI ÖLÇEK ALTIN ORAN ile ilgili görsel sonucu
             

 ÖLÇEK

 Kullanıcı (mimar) tarafından karşılaşılan güçlüklerden biri yapıtın boyutunu belirlemektr. Bir yapıtın boyutunu belirlerken karşılaştırma ölçütümüz kendi boyutumuzdur. Çoğu durumda yapının büyüklüğüne ilişkin bir çok ipucu bulunur (kapılar, pencereler,basamaklar) ama bütün bunlar ölçek duygumuzu çarpıtacak şekilde genişletilebilir. Böyle bir durum Mchelangelo'nun yönetiminde yapılmış olan Sant Peter' n dış cephesnide görülür.Yapıda pencereler ve taş plastirlar umulandan iki ada üç kat daha büyüktür.


                                  mimariDE ORANTI ÖLÇEK ile ilgili görsel sonucu

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Avrupa’da Gotik, Rönesans ve Barok Mimarileri

RUSYA KONSTRÜKTİVİZM VE ALMANYA DA BAUHAUS